LINKin 5 vinkkiä onnistuneeseen palvelumuotoiluprojektiin

17/05/2021

Osallista, ymmärrä, kokeile ja testaa!  

Kehitysprojekteissa on yhä tavallisempaa hyödyntää palvelumuotoilun keinoja. Tämä ei ole ihme, koska palvelumuotoilu sopii melkein mihin vain – kunhan se kohdennetaan oikein! Mitkä sitten ovat avaimet onnistuneeseen palvelumuotoiluprojektiin? LINKin palvelumuotoilijat listasivat viisi tärkeää vinkkiä.

Käytä palvelumuotoilua oikein

Palvelumuotoilussa tärkeintä ei ole liimata mahdollisimman monta tarralappua seinille (edes virtuaalisille). Palvelumuotoilu on kokonaisvaltainen tapa toimia ja kuljettaa kehitysprosesseja eteenpäin. Kantavia ajatuksia ovat esimerkiksi asiakaskeskeisyys, iteratiivisuus ja yhdessä tekeminen. Palvelumuotoilun ammattilainen osaa valita eri tilanteisiin ja tarpeisiin sopivat menetelmät, jotta sovitut tavoitteet saavutetaan.. 

Panosta projektin alkuun

Hyvä suunnittelu on myös palvelumuotoilun perusta. Projektin alkuun on tärkeä varata aikaa yhteisen ymmärryksen luomiselle ja tavoitteiden tarkentamiselle. Tämä varmistaa sujuvan etenemisen ja säästää aikaa myöhemmissä vaiheissa. Työskentelyn tukena voidaan jo tässä vaiheessa hyödyntää palvelumuotoilun keinoja.

Tunnista oikea ongelma

Palvelumuotoilun lähtökohtia ovat empatia ja asiakasymmärrys. Kun perehdytään kohderyhmän näkökulmiin, voidaan tunnistaa oikea ongelma, johon kannattaa kehittää ratkaisuvaihtoehtoja. Lähestymistapa saattaa tuntua raskaalta ja kalliilta, mutta kun päästään suoraan kiinni olennaiseen, vältytään oletuksilta ja ajattelun vinoumilta. Pyrkimys on siis luoda optimaaliset lähtökohdat kehitystyölle ja ennaltaehkäistä myöhemmissä vaiheissa tehtävät, mahdollisesti hyvinkin kalliit korjausliikkeet. 

Osallista ja testaa kaikissa vaiheissa

Asiakkaita ja käyttäjiä on tarpeen osallistaa kehitystyöhön prosessin kaikissa vaiheissa, jotta saavutetaan todellisia tarpeita vastaava lopputulos. Asiakasymmärrykseen pohjautuvia kehitysideoita kannattaa testata useaan otteeseen kohderyhmällä. Näin varmistutaan siitä, että kehitystyö menee oikeaan suuntaan. Lähtökohtaisesti ihmiset osallistuvat mielellään, ja kokeneilla palvelumuotoilijoilla on monta kikkaa, jotka saavat ujoimmankin osallistumaan ja papupadat pysymään kurissa.

Varaa aikaa implementointiin

Muista, että myös käytäntöön vienti ja skaalaus tarvitsevat aikaa ja resursseja. Konseptin vieminen myytäväksi palveluksi tai toimintamallin istuttaminen organisaation arkeen eivät tapahdu hetkessä. Aseta mittarit mittaamaan toivottua muutosta tai asiakaskokemuksen kehitystä.

BONUSVINKKI: Projektin aikana kertyneistä opeista saa usein aihioita uusiin kehitystoimenpiteisiin, joita voi taas skaalata uusiksi toimintamalleiksi. Kerättyä asiakasymmärrystä pystytään yleensä hyödyntämään myös tulevissa kehitysprojekteissa.

Vinkit kokosivat LINKin palvelumuotoilijat Taru Hillamo ja Anna Melgin.

Lue lisää aiheesta:

Kerromme mieluusti lisää. Pirauta vaikka Piritalle!

PIRITTA WINQVIST

+358 40 549 0752
piritta.winqvist@linkdesign.fi

palvelumuotoilu, tutkimus- ja UI/UX-kehityshankkeet, julkiset hankkeet

Jaa

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Lue myös nämä