Ideoinnin ja innovoinnin tavoite tiivistyy oikeastaan noihin kolmeen sanaan. On helppo todeta, että etenkin tiedekeskus elää ideoista ja innovaatioista ja siitä, että kävijä kokee oivalluksia. Eikö ideointi ja innovointi pitäisi olla jokaisen yrityksen arkea? Huominen keksitään tänään. Heurekan projektipäällikkö, designer Sampsa Piira ja tekninen erikoissuunnittelija Jarkko Salmi kertovat millaista on näyttelyiden ideointi ja tuotanto ja miten LINK on ollut mukana luomassa elämyksiä.
Harva kävijä tulee miettineeksi miten paljon työtä ja miten monen henkilön työpanos vaaditaan ennenkuin Tiedekeskus Heurekassa voidaan avata uusi vuorovaikutteinen näyttely yleisölle. Eikä työ suinkaan lopu siihen. Seuraavan näyttelyn suunnittelu odottaa jo ja tarvitaan myös ylläpitoa. Heurekassa kävijöitä on lähes 300 000 vuodessa. Useat näyttelyt matkaavat myös ulkomaille ja näyttelyn elinkaari on helposti 5 vuotta, joskus jopa 10 vuotta. Heureka onkin oikeastaan varsinainen näyttelytehdas. Suomessa näyttelyitä on nähnyt noin 9 miljoonaa kävijää ja maailmalla 18 miljoonaa. Tyypillisesti näyttelyt siirtyvät tiedekeskus-tyyppisiin ympäristöihin, koska tilaa vaaditaan noin 600-650 neliötä. Jokaisessa näyttelyssä on vähintään parikymmentä eri kohdetta. Lyhyessä ajassa 20 tuotekehitysprojektia on hurja määrä mille tahansa tiimille. Näyttelyiden lisäksi Heureka järjestää myös erilaisia teematapahtumia. Näistä faktoista on jo helppo päätellä miten vaativasta käyttöympäristöstä on kyse ja miten vaativaa on kehittää näyttelykohteita. Jokainen laite on uniikki ja jokaisen näyttelykohteen on tuotettava eri ikäisille kävijöille elämys ja oivallus – AHAA – HAA – HEUREKA!
Robustia, turvallista ja huoltovapaata
“Laitteiden täytyy olla kestäviä, turvallisia, mahdollisimman huoltovapaita ja helppokäyttöisiä. Käyttäjiä on vauvasta vaariin, eivätkä kaikki todellakaan lue käyttöohjeita. Lapset löytävät aina oman tapansa käyttää laitteita. Joskus ne yllättävät suunnittelijankin”, sanoo Heurekan tekninen erikoissuunnittelija Jarkko Salmi, jonka tehtäväkentässä on laitteiden suunnittelua, rakennusta ja huoltoa. Minimaalinen huoltotarve, onkin yksi tärkeimmistä laitteille asetetuista kriteereistä. Heurekan aukioloaikoina päivystämässä on aina Heurekan oma “puuhapete” keltaisen puhelimensa kanssa valmiina korjaamaan epäkunnossa olevan laitteen. Näyttelyn valmistuttua Heurekan oma paja siirtyy seuraavaan projektiin ja on vaikea palata edellisiin enää ylläpitomielessä. Ulkomaille myytyihin näyttelyihin “puuhapeteä” onkin jo paljon hankalampi järjestää.
Vaativa käyttöympäristö ja tekemisen meininki
Muutama vuosi sitten näyttelyyn oli tulossa monimutkaisia ja vaikeita kohteita, aikaa oli vähän ja tekijöistä oli pulaa, joten Heurekassa todettiin että apukäsiä tarvitaan talon ulkopuolelta. Kontaktiverkoston kautta löytyi LINK Design. LINKin suunnittelijat osallistuivat ideointiin ja saivat tehtäväkseen lasermerkkauslaitteen jatkokehityksen. Yhteistyö jatkuu edelleen ja Heurekan projektipäällikkö, designer Sampsa Piira ja tekninen erikoissuunnittelija Jarkko Salmi sanovat olevansa hyvin tyytyväisiä yhteistyöhön.
Projektipäällikkö, designer Sampsa Piira kertoo: “Harva taho on sellainen, joka pystyy sekä suunnittelemaan, että tekemään laitteesta proton tai lopullisen laitteen. Meillä Heurekassa kaiken lisäksi yleensä ei aikataulujen puitteissa pystytä testaamaan protoa käyttäjillä tai tekemään monia kehityskierroksia. Näyttelyyn käytännössä mennään prototyypillä. Laitteiden täytyy siis käytännössä ns. tulla ykkösellä kuntoon. LINK on päässyt hyvään “heurekatasoon”. On hyvin ymmärretty käyttöympäristön vaatimukset ja työskentelytapojen erot sarjatuotantotyyppiseen suunnitteluun nähden. LINKin suunnittelijat ovat tulleet Heurekan omalle pajalle tekemään kehitystyötä ja rakentaneet laitteita itsenäisesti ja yhteistyössä oman talon väen kanssa. Heurekassa on irtauduttu perinteisistä vakioprosesseista. On ollut hienoa, että LINKillä on ymmärretty Heurekan tapa toimia. Heillä on myös ollut nöyryyttä ottaa vastaan asiakkaan kommentit ja kommunikointi on ollut helppoa.”
Myös Jarkko Salmi toteaa: “Nykyään on helppo ottaa LINKin suunnittelutiimi mukaan, kun tietää että homma onnistuu. LINKillä on samanlainen hands-on tekemisen meininki kuin meilläkin. Olemme havainneet, että LINKillä on sisäänrakennettuna nopean protoilun kulttuuri. Se soveltuu meidän työtapaamme erinomaisesti.”
Tekniikkaa ja käyttäjäkokemusta
Jari Lehikoinen LINKiltä on ollut mukana useassa yhteistyöprojektissa. Viimeisin toteutus on parhaillaan Tekoäly – Me, Myself and AI -näyttelyssä oleva Kivi-Sakset-Paperi -robottikäsi. “Projektiin oli helppo tulla mukaan, kun konsepti oli mietitty. Tehtäväni oli suunnitella teknisesti toimiva laite. Aikataulu oli tiukka, mutta Heurekan omat kokemukset kestävyydestä ja vaatimuksista ovat olleet erittäin hyödyllisiä ja helpottaneet omaa tekemistä. “
Jarkko Salmi kertoo suunnittelijan haasteista: “Meillä näyttelykohteiden suunnittelijan täytyy miettiä paitsi tekniikka, myös käyttökokemus. Jokaisen näyttelyssä olevan kohteen ensisijainen tavoite on saada kävijä oivaltamaan jotain ja se onnistuu vain, jos laitteet ovat helposti käytettäviä ja ymmärrettäviä. Kone pitää toimia, käyttöliittymä on oltava intuitiivinen ja viestin pitää osua. Suunnittelijalle tämä asettaa aina paineita. Lisähaaste tulee siitä, että käyttäjien ikä-ja osaamishaarukka on valtava.”
Jatkuva ideointi ja innovointi projektityön perustana
Näyttelyprojekti kestää tyypillisesti noin 2-3 vuotta. Näyttelyn ideointi on vaativaa. Jokaisen kohteen on annettava jokaiselle jotain. Lapsille pitää löytyä pelillisyyttä ja leikkiä. Isommille viihdettä, tietoa ja ahaa-elämyksiä. Teini-ikäiset ovat haastavin käyttäjäryhmä. He käyvät Heurekassa useimmiten koululuokkien mukana eivätkä aina edes vapaaehtoisesti. Tavoite on valloittaa sekä teinit että aikuisetkin innostumaan näyttelyn kohteista.
Ideointivaiheessa kaivellaan ideapankkia, tehdään kävijähaastatteluita ja esiselvityksiä, kerätään tietoa asiantuntijoilta tutkimuslaitoksista ja yliopistoista. Projektin aikana pyritään tekemään co-creation tyyppistä yhteistyötä eli mukana on iso osa Heurekan henkilökunnasta aina oppaista markkinointiin. Ideointia toteutetaan monin eri menetelmin, mutta koska kaikille ideointi on jokapäiväistä ja tuttua, kovin monimutkaisille menetelmille ei ole tarvetta. Pääsääntönä on, että ensimmäisiin ideoihin ei kannata hirttäytyä. Budjetti saattaa ajoittain heittää kolikoita rattaisiin. Ajoittain todetaan, että jokin elämys tai demon toteutus tulee yksinkertaisesti liian kalliiksi. Tällöin on oltava innovatiivinen ja mietittävä voisiko saman elämyksen toteuttaa jollain toisella tapaa. Tässäkin löytyy yhteys LINKin ajatusmalliin. Aina ei tarvitse keksiä kokonaan uutta, vaan voidaan parantaa vanhaa ja etsiä kustannustehokkaita tapoja.
Heurekan oma paja on oleellinen osa projektia jo alkuvaiheessa, mutta etenkin kun aloitetaan tekninen suunnittelu ja valmistus. Näyttelykohteet tehdään itse. Alihankkijoita käytetään sellaisiin osiin, joita ei itse ole järkeä tehdä. LINK on tällä hetkellä ainoa yhteistyökumppani, joka on osallistunut ideointiin, suunnitteluun ja rakentamiseen.
Herättikö ajatuksia? Haluatko ideointimoottoriisi lisää tehoja ?
Ideoinnin, innovoinnin ja konseptoinnin asiantuntijat ovat käytettävissäsi!
Jari Lehikoinen
Director, Product Development
Rami Raute
Product Development Manager
Heurekan ja LINKin yhteistyön tuloksia ovat muun muassa nämä laitteet: