Myyntipäällikkö Timo Manner kaiveli muistojensa mulperipuuta ja havahtui huomioon: ”Visualisointi on aliarvostettu palvelu ja tuotekehitysperspektiivin ymmärtävää asiantuntijaa ei ole niin helppo löytää kuin kuvittelisi. Tiedän kokemuksesta.”
Aiemmin tuotekehitystehtävissä työstin varsin usein esitysmateriaaleja konseptien ja ideoiden myymistä varten vaikkapa tuotekehitysjohdolle, projektimyynnille tai asiakkaalle. Tarve saattoi tulla lyhyelläkin varoitusajalla. Haaste tuli eteen useimmiten siinä kohtaa, kun piti miettiä miten esittäisin asian selkeästi, laadukkaasti ja vakuuttavasti. Ideathan pitää aina myydä olipa vastapuolella sitten asiakas tai yrityksen sisäinen taho.
Yrityksissä ei aina ole sisäisesti saatavilla tekijöitä visuaalisointien tuottamiseen – luonnosteluun, renderöintiin tai varsinkaan animointeihin, jotka viestinnällisesti toimivat paljon paremmin kuin kuvamallinnuksista otetut kuvakaappaukset. Nopeisiin yksittäisiin tarpeisiin voi olla mahdotonta löytää ulkopuolista tekijää, joka kaiken lisäksi ymmärtäisi tuotekehityksen ja käyttäjälähtöisyyden perspektiivin. Mainostoimistot eivät tulleet kyseeseen, koska heidän perspektiivinsä visuaalien tuottamiseen yleensä poikkeaa tuotekehityksen tarpeista. Harvoin on mahdollista ostaa pieniin visualisointeihin erikoisosaajaa tunti kerrallaan. Useimmiten ainoa keino ulkoistaa työ, oli niputtaa yhteen useita samankaltaisia tehtäviä. Tämähän ei tietysti onnistu, jos tarve tulee eteen lyhyellä varoajalla.
Asennus- ja huolto-ohjeissa sarjakuvamainen esitysmuoto on tehokasta ja universaalia viestintää. Kuvilla kertoen vältytään kielivariaatioilta ja käännöksiltä. Laadukkaiden visuaalisten materiaalien puute saattaa pahimmillaan viivästyttää projektia tai vaihtoehtoisesti oli hyväksyttävä vähemmän tasokkaat kuvamateriaalit. Kokemuksesta tiedän, että näennäisesti pienten asioiden hoitamiseen ja tekijän etsimiseen voi mennä tuhottomasti aikaa.
Juuri silloin kun tarvitaan – sen verran kuin tarvitaan
Olisin ollut äärimmäisen tyytyväinen, jos aikoinaan minulla olisi ollut kumppani, jolta löytyisi erikoisosaamista. Kumppani, jolta voi ketterästi ostaa yksittäisiä pienempiä tai isompia eri tasoisia visualisointeja. Juuri silloin kun sitä tarvitaan ja sen verran kuin tarvitaan.
Luotettavan vakiokumppanin kanssa etukäteen sovitut työtavat, käytänteet ja helpottavat ja nopeuttavat työtä merkittävästi. Jos kumppanilla on tiedossaan esimerkiksi brändin vaatimat erikoisohjeistukset visuaaleihin ja värimaailmaan, ei joka kerta tarvitse aloittaa nollasta. Myös esimerkiksi budjetointi helpottuu.
Jälkiviisaus on parasta viisautta
Näin se on. Nyt nimittäin tiedän mistä tällaisen kumppanin löytää!
Vinkkinä siis teille, jotka painitte saman ongelman parissa: LINKin visualisointipalvelu ja LINK Easy-toimintamalli vastaa juuri tähän tarpeeseen. Ja mikä parasta: syksyn mittaan julkaisemme myös mobiilisovelluksen, joka tekee erikoisosaajan ostamisesta vieläkin helpompaa.
Pirauta Timolle. Timo kertoo mielellään LINKin visualisointi- ja animointipalveluista lisää.