Muutosvoimia ei voi pysäyttää, mutta niihin voi tarttua

25/06/2025

Vanha viisaus sanoo: ”Kysy käyttäjiltä mitä he haluavat, ja toteuta se.”
Hyvä ohjenuora, mutta tietävätkö käyttäjät oikeasti mitä he haluavat tulevaisuudessa?

Nokian oivaltava alkuvuosien strategia

Jo vuosia sitten kun mietimme Nokialla uusia tuote- ja palvelukonsepteja, muistan miettineeni onko tämä prosessi se, jolla syntyy tulevaisuuden menestystä.

Aloitin Nokialla vuonna 1993, juuri kun yhtiö oli ns. kasannut kaikki munat samaan koriin myymällä muut liiketoimintayksikkönsä pois ja valmistautui matkapuhelinliiketoiminnan ennustettuun räjähtävään kasvuun. Aloitin työt Salossa, jossa rekrytointitahti oli hengästyttävä – n. 50 uutta työntekijää viikossa. Kaiken keskittäminen yhteen liiketoiminta-alueeseen tuntui nuoresta muotoilijasta hiukan oudolta ja riskaabelilta. Koko yritys ja Salon kaupunki olivat aikamoisessa kaaoksessa uusien työntekijöiden sijoittamisessa ja perehdyttämisessä. Tämä rohkea strateginen liike osoittautui kuitenkin myöhemmin nerokkaaksi oivallukseksi.

Puhelinteknologia oli kypsymässä ja hinnat halpenemassa. Pian kaikilla olisi varaa matkapuhelimiin, verkot olisivat kattavia ja käyttö edullista. Tämä valtava, aikaisemmin tapahtunutta kotitietokoneiden kasvua muistuttava muutosvoima, avaisi tulevina vuosina valtavia markkinoita. Nokia nousi markkinajohtajaksi, mielestäni suurelta osin hyvän ja proaktiivisen strategiansa avulla.

Muutosvoimia ja kasvustrategioita

Maailmaan vaikuttavat monenlaiset trendit, megatrendit ja muutosvoimat. Ne eivät ole arvailua tai kristallipallon tuijottelun seurauksia, vaan loogisia päätelmiä esimerkiksi teknologian kypsymisen aiheuttamista mahdollisuuksista, kuten vaikkapa Nokian tapauksessa. Megatrendeihin reagoivat ihmiset, yritykset ja valtiot.

Kiina uskoo vihreään siirtymään panostamisen tuovan sille merkittävän kilpailuedun, samalla kun USA vetäytyy monista vihreän siirtymän aloitteista. Neljän vuoden päästä näiden talouksien ero voi olla jo valtava. Helsingin Sanomien artikkelin mukaan, Kiinan hiilidioksiidipäästöt kääntyivät jo laskuun viime vuoden lopulla, fossiilisten polttoaineiden ja sementistä aiheutuneiden päästöjen osalta. Kiina asensi viime vuonna reilusti yli puolet maailman uudesta tuuli- ja aurinkovoimasta. Se myös valmisti yli kolminkertaisesti enemmän sähköautoja kuin kaikki muut maat yhteensä.

Tämä valtiotason strateginen peli tuntuu tavallisen suomalaisen PK-yrityksen näkökulmasta aika kaukaiselta, ja siltä, ettei se tarjoa meille mitään uusia kasvumahdollisuuksia, tai ainakin niitä on vaikea huomata.

Vihreä siirtymä käy hyvin globaalina esimerkkinä muutosvoimista. EU ja monet kaupungit tulevat panostamaa raideliikenteeseen tulevina vuosina rajusti. Kaikenlainen energiatehokas älykkyys tulee lisääntymään tuotteissa palveluissa. Erilaiset kulkupelit ja logistiikka ylipäätään on valtavassa murroksessa, kun fosiilisista polttoaineista siirrytään uusiutuviin, ja kaupankäynti siirtyy kivijalkakaupoista yhä enemmän verkkokauppihin.

Usein ulkopuolinen toimija voi auttaa ideoinnissa ja tulevaisuuden asiakastarpeiden miettimisessä. Vanhentunutta teknologiaakin voi päivittää niin, että se on taas kiinnostavaa, ja vastaisi muuttuneen maailman kysyntään.

Innovaatiot eivät pelasta, jos strategia nukkuu

Suomi on ollut jo pitkään maailman innovatiivisimpiä kansakuntia. Viime vuonna The World Intellectual Property Organization (WIPO) kokoama Global Innovation Index ( GII ) listasi Suomen maailman 7. innovatiivisimmaksi maaksi. Kova suoritus, ja jatkoa vuosien menestykselle, mutta silti se ei ole suoraan näkynyt vaikkapa vientiliiketoiminnan tukevana kasvuna tai uusina ’nokioina’.

Strategian laatimisessa pitäisi mielestäni enemmän perehtyä oman yritykseen liittyviin muutosvoimiin, ja varsinkin päätellä mitä mahdollisuuksia niistä voisi aueta liiketoiminnalle. Innovatiivinen osaaminen pitäisi kiinnittää globaalin ja kaupallisen pelikentän muutoksiin ja mahdollisuuksiin paremmin. Strategian pitäisi luonnollisesti jatkua aina operatiiviselle tasolle, jolloin yrityksen kehittämät tuotteet ja palvelut mahdollistaisivat varsinaisen kasvun.

Toimialat ovat jatkuvassa muutoksessa, jotkut suurempien ja nopeampien muutosten alla, toiset hiukan hitaanpien ja pienempien muutosten, mutta yhtä kaikki; muutoksia tapahtuu ja on elintärkeää olla hereillä ja valpaana.

Hyvin menee – vai meneekö?

Kun oman toimialan tulevaisuutta varjostavat synkät pilvet, ei kannata pistää silmiä kiinni ja toivoa ”hyvin se menee”. Sen sijaan täytyy miettiä kriittisesti miten maailman muuttuminen tulee vaikuttamaan omaan liiketoimintaan.
Tärkeimpiä muutosvoimia voi tarkastella oman yrityksen näkökulmasta, vaikkapa vanhan kunnon SWOTin avulla;

  • Millaisia uhkia kyseinen muutosvoima tuo meidän toimialallemme?
  • Millaisia uusia mahdollisuuksia se voisi meille avata?
  • Millaisia vahvuuksia meillä on tulevassa muutoksessa?
  • Millaisia heikkouksia meillä on?

Suosittelen siis peilamaan yrityksen tekemistä omaan alaan liittyviin tärkeimpiin muutosvoimiin, eikä perinteiseen yrityksen yleiseen tarkasteluun. Yleinen tarkastelu tuo hyvin yleisiä tuloksia, ja uusia mahdollisuuksia on vaikea huomata. On hyvä miettiä omia vahvuuksia suhteessa muutosvoimiin, vaikkapa vihreään siirtymään.

Menestystarinaa ilman narinaa

Asiakkaiden kanssa kannattaa aina keskustella, koska on hyvä tietää, miten he näkevät nykyisen tilanteen. Tiedosta on hyötyä olemassa olevien tuotteiden ja palvelujen kehitystyössä. Joskus myös tulevan tarjoaman rakentamisessa.

Suurimmat menestystarinat syntyvät oivaltamalla muutosvoimien tuomat mahdollisuudet ja rakentamalla strategisesti omaa liiketoimintaa hyödyntäen suomalaista kovan luokan innovatiivista osaamista.

Muutoksissa on aina mahdollisuuksia. Katsotko vielä vai toimitko jo?

Artikkelin kirjoittaja on LINKin strategisen muotoilun johtava konsultti Petteri Kolinen. Petterin uraan on kuulunut muun muassa teollista muotoilua ja yritysten strategiaprosessien läpivientiä, ja unikkien brändikonseptien rakentamista, joten hän puhuu kokemuksen äänellä.

Sparraamme yrityksiä ja yhteisöjä liiketoiminnan tai tuote/palveluportfoliosi strategisen kehittämisen tiimoilta. Ota yhteys Petteriin . Käännetään yhdessä muutosvoimat hyötykäyttöön.

Petteri Kolinen
Leading Consultant,
Strategic Design
+358 40 1831 074

Ota muuten LINK-kanava seurantaan Youtubessa.

Kanavalta löydät aiheeseen liittyviä keskusteluja, kuten…

Kilpailukyvyn menestysresepti

Suomalaisten yritysten kilpailukyky

Yrityksen kilpailukyky

Jaa

Lue myös nämä