Rami Raute muuttaa tulevaisuutta ideoimalla

07/11/2022

Rami Raute on aloittanut LINKillä tuotekehitysjohtajan roolissa. LINKin tiimi on saanut joukkoonsa vankan tuotekehityskokemuksen omaavan kestävän kehityksen, ideoinnin ja ongelmanratkaisun asiantuntijan. Voinemme kutsua jopa alansa guruksi.

Mikä mies on Rami Raute?

Viitteet kekseliäisyyteen ja teknisiin ratkaisuihin ilmaantuivat jo lapsuudessa. Kasvuympäristö ruokki nuoren miehen ideointi- ja ongelmanratkaisukykyä. Lennokkirakentamisesta niksinikkarin kiinnostus siirtyi vähitellen mopoihin ja autoihin. Tavoitteena oli päästä opiskelemaan autotekniikkaa, mutta se kuuluisa kohtalo puuttui peliin ja sujautti miehen koneinsinöörin opintoihin. Eikä ihan turhaan sujattanut. Opiskeluaikana roihahti kiinnostus tuotekehitystyöhön ja ongelmanratkaisun menetelmiin. Tätä uraa on takana jo reilut 25 vuotta ja Ramilla on taskussaan lukuisia keksintöjä ja asiantuntija-artikkeleita.

Tuotekehitysjohtaja Rami Raute

Synektiikka – luovan ongelmanratkaisun metodologia

Aivan erityisesti Rami innostui systemaattisista luovista ideointi- ja ongelmanratkaisumenetelmistä, joita opettaja Eino Hämäläinen opetti nuorille insinööriopiskelijoille. Synektiikka ei ole aivan jokaiselle tuttua huttua, mutta Ramille se on peruskauraa. Systemaattiset teknisten ongelmien ratkaisumenetelmät, kuten Ariz ja Triz, tuovat merkittävää tehokkuutta sellaisiinkin haasteisiin, joissa on jo heitetty kirves kaivoon toivottomana tapauksena. Triz-tekniikka on Ramilla mukana matkassa edelleenkin – modernisti mobiilisovelluksena. Menetelmän kehittäjä on aikoinaan todennut, että kaikissa keksinnöissä esiintyvät menetelmässä esitetyt periaatteet ja niitä voi soveltaa siten lähes mihin vain.


Rami on uransa aikana fasilitoinut lukuisia ideointiin ja ongelmanratkaisuihin keskittyviä työpajoja. Ideaalisuuden periaate on yleensä fasilitoinnin pohjana. Mitä se sitten tarkoittaa? Rami kertoo: “Se tarkoittaa lyhyesti sanottuna sitä, että ensin kysytään mikä olisi paras mahdollinen ratkaisu ongelmaan miettimättä realismia. Voi olla, että unelmaratkaisua ei ikinä saavuteta, mutta prosessissa kartoitetaan missä ollaan nyt ja miten paljon parempia pitäisi olla, jotta saavutettaisiin paras ratkaisu. Olen tätä metodia käyttänyt 25 vuotta ja kehittänyt matkan varrella lisää. Metodi auttaa hahmottamaan kokonaisuutta ja vie asiaa eteenpäin. Välttämättä ei ole edes eroa sillä mikä on ongelma tai kuka on ratkaisemassa”.


Rami jatkaa: “Jos ratkaistaan jotain yleistä ongelmaa sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat paljon olleet ideoimassa, voidaan käyttää yksinkertaisempiakin tekniikoita, kuten aivoriihi tai dialogi. Fasilitoidut ideointityöpajat ovat erinomaisia etenkin silloin, kun osallistujat eivät täysin tunne toisiaan tai eivät tunne ideointitekniikoita. Menetelmät vapauttavat ideoimaan ja löytämään uusia polkuja ratkaisuun. Aika usein ratkaisun avain voi olla äärettömän yksinkertainen. Pienestä lausahduksesta voi syntyä merkittävä ratkaisu.“

Jokainen tuote on joskus ollut idea

Ramin asiantuntemus ideointimenetelmiin on helppo havaita. Kauhean paljon vakuuttavammin aiheesta tuskin voi puhua. Idointimenetelmien mahdollisuuksista Rami kertoo näin: “Ideointia on monenlaista ja on valtava määrä mahdollisuuksia käyttää ideointia. Ihmiset pitävät usein joitain asioita itsestäänselvinä. Oikeiden menetelmien avulla ne voidaan kyseenalaistaa. Ideointimenetelmiä voi soveltaa esimerkiksi jonkin tietyn ongelman ratkaisuun vaikkapa laitteessa tai toisaalta voidaan mennä jonkin asian juurille ennenkuin esimerkiksi laitetta on edes olemassa. Eri menetelmillä voidaan luoda vaihtoehtoisia skenaarioita, tulevaisuudenkuvia ja koostaa konsepteja. Fasilitoiduissa pajoissa ei synny pelkästään ideoita. Niissä löytyy usein myös vaatimuksia ja ajatuksia siitä miten idean kehitys voisi edetä. “
Rami innostuu erityisesti silloin, kun joku väittää, että ratkaisua on mahdoton löytää. “Se on haaste, johon on tartuttava.“


Jo Ramin insinöörityöstä voi löytää alkuperäisen teorian: “Kun on tarpeeksi iso joukko ideoita ja niistä valitaan merkityksellisimmät, se pienentää mahdollisuutta siihen, että myöhemmin kehityskaaressa nousee seinä pystyyn ja koko suunnitelma menee uusiksi. Harvoin ideat tai keksinnöt ovat yhden ihmisen synnyttämiä. Suomalainen tapa “päätetään ja tehdään uusiksi” ei myöskään ole se kaikkein tehokkain”, toteaa Rami.


Ideoinnin vahvuus on siinä että sitä voidaan käyttää milloin vain. Ideointia voi tehdä varhaisessa vaiheessa, mutta myös prosessin aikana. Suunnittelu synnyttää lähes aina uusia vaatimuksia, jotka pitää ottaa huomioon. Tuotekehitysprosessissa on lähes aina jatkuvaa ideoinnin tarvetta.
Ramin mielestä fasilitoidut työpajat ovat usein myös samalla koulutuksia. Kun osallistuva tiimi oppii menetelmän, he eivät enää jatkossa tarvitsekaan fasilitoijaa.

Kestävää kehitystä, vanhoja autoja ja kiinnostavia kirjoja

Vapaa-ajalla Ramin voi tavata autoharrastuksen parissa tai toisaalta myös vaikka metrossa lukemassa kirjaa. Kirjoja Ramilla on omien sanojensa mukaan ainakin tuhat. Ramin lukemistoon kuuluu pääasiassa tietopohjaista englanninkielistä kirjallisuutta. Arvata saattaa, että usein aihe liittyy ongelmanratkaisumentetelmiin, historiaan tai yhä useammin myös kestävään kehitykseen. Ramin kiinnostus faktapohjaiseen ympäristö-osaamiseen näkyy myös hänen työssään. Rami miettii: “Kun yhdistetään suunnitteluosaaminen, ideointi ja innovointi voidaan luoda myös kestäviä ratkaisuja”. Tämä on Ramin mielestä yksi tie ratkaista ympäristöön liittyviä ongelmia. Näin ei välttämättä luoda kasvua, mutta mahdollistetaan elämän laatu.

“Kun yhdistetään suunnitteluosaaminen, ideointi ja innovointi voidaan luoda myös kestäviä ratkaisuja. Tämä on yksi tie ratkaista ympäristöön liittyviä ongelmia.
Näin ei välttämättä luoda kasvua, mutta mahdollistetaan elämän laatu.”


Autoharrastus vie omaan maailmaansa. Nykyinen kisa-auto on ostettu 2005 käytännössä pahvilaatikoissa ja ajokuntoon saattaminen vei vuosia. Vanhojen autojen rakentelu ja kilpailu vievät mönttöörin ajoittain myös Historic Race -kilpatiimin mekaanikoksi. Autot ovat aina vanhoja jenkkiautoja ja oman auton kohdalla kyse on katuautojen kiihdytyskilpailuista. Autot rakennetaan ulospäin mahdollisimman alkuperäisen näköiseksi, mutta sisällä saattaa piillä jotain ihan muuta.

Pyöriikö mielessäsi asia, joka tuntuu mahdottomalta ratkaista?

Ei hätää. LINKin GO-Innovate -palvelu ja Ramin työkalupakki ovat valmiina toimiin. Go-innovate -palvelun avulla ratkaistaan ongelmia ja luodaan uutta. Voidaan kehittää tyhjästä uusia ratkaisuja tai palveluita, mutta myös parantaa vanhaa. Ota yhteyttä! Rami valaisee mielellään mahdollisuuksia työstää asiaa eteenpäin. 
Ramin kirjavinkit
kestävästä kehityksestä ja innovoinnista kiinnostuneille:
  • Kestävän kehityksen teoksista nostan esiin Marc Lynasin kirjat. “Six Degrees” ja saman kirjailijan muut kirjat, kuten “Our final warning – six degrees of climate emergency”.
  • Luovuuden ja innovoinnin yhtenä kiinnostavimmista perusteoksista pidän esimerkiksi Tom & David Kellyn ”Creative confidence” – kirjaa

Rami Raute
Product Development Manager

+358 40 0431 491

Jaa

Lue myös nämä

joulu 17