Vuosi alkaa olla loppusuoralla ja joulukalenterissa ei enää kovin montaa avaamatonta luukkua ole. On aika kiittää asiakkaita, yhteistyökumppaneita ja tietenkin omaa henkilöstöä!
Joulun aika on täynnä taikaa, mutta kulisseissa tapahtuu myös paljon huolellista suunnittelua ja valmistelua. Joulupukin paja on ollut jo vuosisatojen ajan täynnä naurua, kilkattavia kelloja ja kiireisiä tonttuja. Mutta tiesitkö, että joulupukki on ottanut käyttöön modernit työkalut, jotta lahjatoiveet voidaan toteuttaa tehokkaasti? Perinteinen ”tuhma vai kiltti” -lista on toki yhä käytössä, mutta nykyään pukin pajassa vilisee myös data-analytiikkaa ja algoritmeja!
Toivelistat 2.0
Ennen vanhaan lapset lähettivät pukille käsin kirjoitettuja kirjeitä, joissa saattoi olla piirroksia ja vähän liikaa glitteriä. Nyt Korvatunturi on satsannut myös digitaalisiin palveluihin. Nykyään pukki saa toiveita monessa muodossa myös digitaalisesti, oman räätälöidyn palvelun kautta. Pukin hämmästykseksi myös aikuiset ovat innostuneet käyttämään palvelua. Palvelun avulla pukki saa entistä enempi hyödyllistä tietoa, muutakin kuin lahjatoiveita. Lisäksi joulupukki saa tietysti yhteydenottoja myös tekstiviesteinä, sähköposteina ja joskus jopa TikTok-tansseina.
Onneksi pukki on palkannut datatonttujen erikoisjoukon, jotka osaavat purkaa minkä tahansa viestin. Korvatunturin asiantuntijat huomasivat, että heillä on käytössään valtava määrä kertynyttä arvokasta tietoa, jota oli niin paljon, ettei Erkkikään sitä pystynyt enää järkevästi hyödyntämään. Teknologiatonttujen tiimi kehitti tekoälysovelluksen, joka osaa muuttaa lasten toivelistat tarkkaan suunnitelmaan. Kaikki tieto siirtyy sukkelasti analysoituna pukin pajaan.
Onko Muumi-kravatti uusi hittituote?
Joulupukki hyödyntää koneoppimismalleja analysoidakseen toiveiden trendejä ja ennustaakseen suosituimmat lahjat. Esimerkiksi:
- Jos tietty lahjatoive alkaa näkyä yhä useammassa kirjeessä, algoritmi varoittaa pukin tiimiä, että varastoa on syytä kasvattaa.
- Toiveiden monimuotoisuus analysoidaan: onko Lego yhä kärjessä, vai onko tulossa uusi suosikki? Kenties Muumi-kravatti?
Näiden tietojen avulla pukin paja voi kohdentaa resursseja tehokkaasti. Lisäksi tonttujen logistinen tiimi optimoi reittejä ja varastoja niin, että kaikki lahjat löytävät perille ajoissa.
Joskus data antaa outoja tuloksia. Viime kuussa tontut ihmettelivät, miksi kaikilla aikuisilla näytti olevan toiveena ”parempi internet-yhteys”. Pukki oli sitä mieltä, että ”kenties he tarvitsevat enemmän aikaa leikkeihin”.
Luovuuttakaan pajalla ei unohdeta. “Juuso toivoi näköjään työkalusarjaa. Lisäänpä siihen vähän glitteriä, koska miksi ei?”, tuumii lennokas pajatonttu työlistaa tutkiessaan.
Kiltteysdataa
Pukilla on yhä käytössä perinteinen ”tuhma vai kiltti” -lista, mutta nykyään siinä on pieni digitaalinen lisäys. Tontut käyttävät kevyttä analytiikkaa selvittääkseen, kuka on lajitellut roskat, tyhjentänyt tiskikoneen ja siivonnut valkotaulun. Pukki on myös saanut tietoonsa, että Jaakko tarvitsee auton ja Timo söi joulusuklaat. (Pukki antaa anteeksi suklaansyönnin – hän ymmärtää.)
Insinöörien kiltteysdata on hiukan haastava tapaus. Pukki on huomannut, että he tekevät kyllä paljon hyvää, mutta toisinaan myös hölmöilevät. Pukki on kuitenkin armollinen. Hän tietää, että insinöörin sydän on aina oikeassa paikassa – vaikka se olisi hetkellisesti kiinni seuraavassa projektissa.
Logistiikkaa lean-hengessä
Joulupukki on tunnetusti maailmanluokan logistiikkamestari. Joulupukin logistiikkatontut ovat todellisia ammattilaisia. Heidän tavoitteenaan on optimoida pukin maailmanlaajuinen reittisuunnitelma niin, että energiaa säästyy ja kaikki – insinööritkin – saavat lahjansa ennen joulupäivän aamua. Tämä vaatii:
- Porojen energiatehokkuusanalyysin: Petteri voisi parantaa vetonopeuttaan 3 %, jos saisi lisää proteiinipitoista rehua.
- Tarkkaa lastaussuunnittelua: Lahjat sijoitetaan rekeen painopisteanalyysin perusteella. kevyet eteen, painavat taakse. “Tunkki siis taakse, nalle eteen”, päättelee tästä lastaustonttu.
Tonttujen loppuraportti – Dashboard
Kun jouluaatto lähestyy, tontut esittelevät pukille raportin. Siinä on kaikki tarvittava:
- Toivelistat: Kaikki toiveet skannattu ja yksilölliset tarpeet huomioitu.
- Logistiset riskit: Onko alueita, joihin lahjojen toimitus saattaa viivästyä?
- Lahjatrendien yhteenveto, jotta seuraavana sesonkina voidaan analysoida muutoksia
- Logistiikka: ”Porot ja reki optimoitu – mutta Petteri tahtoo lisää porkkanoita
Kun raportti on valmis ja lahjat pakattu, pukki on valmis kiskomaan punaiset juhlatamineet ylleen, kampaamaan partansa ja vielä maistamaan muutaman uunituoreen joulupiparin. Ja eikun matkaan!
Vaikka pukin pajassa vilisee tonttujen lisäksi myös data, joulun taika on silti ennallaan. Joulupukki tietää, että tärkeintä eivät ole algoritmit tai dashboardit, vaan ilo, rakkaus ja nauru.