Ajoneuvot, hallinta- ja valvontaympäristöt
Meillä on vuosikymmenten kokemus ja vahva osaaminen ajoneuvojen kokonaisvaltaisessa suunnittelussa sekä hallinta- ja valvontaympäristöjen kehittämisessä. Olemme toteuttaneet lukuisia ajoneuvojen kehityshankkeita muun muassa metsäkonevalmistajille, raideliikenteeseen ja puolustusvälineteollisuudelle. Tuorein näyte monipuolisesta osaamisestamme ovat täysin sähköllä toimivat ajoneuvot.
Ihminen tekemisen keskiössä
Olemme erikoistuneet kehittämään vaativia, ammattikäyttöön liittyviä ympäristöjä, joissa ääriolosuhteet ja -käyttäytymistilanteet ovat arkipäivää. Kaiken tekemisen keskiössä on aina ihminen, olipa kyseessä sitten ajoneuvon, etähallinta- tai valvontaympäristön kehittäminen.
Keskitymme aina ihmiseen toiminnan keskiössä: esimerkiksi kuljettajaan tai valvomon operaattoriin. Tunnistamalla työn rasittavuuden, vaaratilanteet ja väsymystilat kehitämme ympäristöjä, joissa ihmisen hyvinvointi on keskeisin tavoite. Näin voimme nostaa hallittavien laitteiden tehokkuuden aivan uudelle tasolle – todistettavasti!
Kokemus tuo varmuutta
Asiakkaamme ei tarvitse kertoa meille, mikä on trukki tai mitä kuljettajaympäristöltä vaaditaan, kun työkoneen kuljettajan työvuoro kestää 12 tuntia. Yhtä hyvin ymmärrämme, mitä puolustusvälineteollisuudessa tarkoittaa äärikäyttäytymistilanne. Olemme toteuttaneet useita kehityshankkeita seuraaville segmenteille:
• Liikkuvat työkoneet
• Metsäkoneet
• Raideliikenne
• Puolustusvälineteollisuus
• Viranomaisajoneuvot
• Sähköavusteiset ajoneuvot
• Valvontaympäristöt
Turvallisuus on tärkeintä
Ydinosaamistamme on varmistaa turvallisuus tilanteissa, joissa ihmisellä on vastuu toisten ihmisten turvallisuudesta tai hän hallinnoi koneita, laitteita tai järjestelmiä. Ymmärrämme syvällisesti käyttäjän, operaattorin tai kuljettajan työn vaatimukset ja tarpeet. Suunnitteluratkaisumme perustuvat aina tutkittuun tietoon, ergonomian hallintaan, nopeaan protoilukulttuuriin ja vahvaan suunnittelukokemukseen.
Uudet teknologiat
Tutkimme ja selvitämme uusien teknologioiden mahdollisia sovelluksia ohjaamo- ja valvontaympäristöissä. Soveltuvatko esimerkiksi HUD-näytöt (Head Up Display) työkoneisiin, ja saadaanko niillä etua kuljettajan havainnointiin ja lisää tuottavuutta työkoneeseen? HMI-hankkeissa (Human Machine Interface) tutkimme säännöllisesti uusien teknologioiden hyötyjä ohjaamo- ja valvontaympäristöissä. Koska OLED-näytöt yleistyvät, onko Eye tracking se teknologia, johon kannattaa satsata, entäpä missä tilanteissa voidaan soveltaa AR/VR-sovelluksia? Pitääkö kaikkien ominaisuuksien olla koneissa, vai voimmeko teknologian avulla kehittää ihmisen toimintaa? Tekeekö Smart Wearing uuden nousun?
Sähkö, kohta sillä kulkee kaikki
Sähkökäytöt ovat tulleet ajoneuvoihin ja liikkuvaan kalustoon jäädäkseen. Olemme mukana kehittämässä ratkaisuja, joissa korvaamme polttomoottorit kokonaan sähkökäytöillä tai luomme uudenaikaisia hybridiratkaisuja. Suunnittelualueemme voi liittyä ajoneuvon täydelliseen uudelleenkonseptointiin, muotoiluun tai rakenteiden uudelleen suunnitteluun. Olemme myös mukana kehittämässä akkuteknologiaa, ajoneuvojen ohjaukseen liittyviä digitaalisia ratkaisuja, käyttöliittymiä sekä digitaalisia lisäarvopalveluita.
Etähallinta ja autonomia
Kun olosuhteet muuttuvat erittäin kriittisiksi tai muutoksen tekeminen on taloudellisesti järkevää, siirrymme etähallintaympäristöihin. Olemme olleet kehittämässä ja tutkimassa useita käyttöympäristöjä, jossa ihmisen rooli on muuttunut kuljettajasta operaattoriksi. Jo nyt teknologiat mahdollistavat etähallintaan siirtymisen. Se tulee tehdä harkitusti ja perusteellisesti tutkien. Ihmisen siirtyessä kuljettajasta operaattoriksi tapahtuu muutos, jossa työn havainnointi ja itse työ muuttuvat oleellisesti. Vaara- ja rasitustilat muuttavat muotoaan, ja ne pitää tunnistaa ja ottaa huomioon suunnittelussa.
Digitalisaatio ja IoT-lisäarvopalvelut
Digitalisaatio mahdollistaa etädiagnostiikan, -valvonnan ja -huollon. Koneet ja niiden toimintaympäristöt tuottavat valtavan määrän dataa, jota analysoimalla on mahdollista tuottaa digitaalisia lisäarvopalveluita. Datan analysoinnin lisäksi luotamme sidosryhmätutkimuksiin, joissa etsimme konkreettisia ansaintapolkuja – mitkä ovat ne arvot ja hyödyt, joista loppukäyttäjä on valmis maksamaan.
Perusergonomiaa, protoilua ja loppuun asti suunnittelua
Kun kyseessä ovat ajoneuvot, hallinta- ja valvontaympäristöt sekä niiden vaatimat käyttöympäristöt, lopputuloksen kannalta oleellisinta ovat perusergonomiaosaaminen ja käyttöympäristötuntemus. Valmistamme omalla pajallamme mock-up-mallit ja prototyypit itse. Prototyypit voivat olla fyysisiä tai digitaalisia – useasti näiden yhdistelmiä. Asiakkaamme osallistuvat prototyyppien validointiin ja arviointiin yhdessä muun suunnitteluryhmän kanssa.
Varmistamme aina lopuksi muotoilemiemme kohteiden valmistettavuuden kokeneella ja ammattitaitoisella mekaniikkasuunnittelulla. Konsultoimme asiakastamme valmistusteknisissä yksityiskohdissa, etsimme tuotteen tai osan valmistukseen soveltuvan kumppanin, laskemme tuotteen valmistuskustannukset ja luomme lopulliset tekniset dokumentit. Loppuun asti suunnittelu varmistaa sujuvan tuotannon käynnistämisen.
Mitä teemme?
- Fyysisten ajonhallintakahvojen ja muiden hallintalaitteiden suunnittelu
- Digitaalisten lisäarvopalveluiden ja ajonhallintajärjestelmien kehitys
- Etävalvomoiden- ja hallintayksiköiden suunnittelu
- Ajoneuvojen ohjaamosuunnittelu
- Autonomisiin kulkuneuvoihin liittyvä kehitys
- AR- ja VR-ympäristöjen toteutus
- Käytettävyyden ja ergonomian arviointi ja testaus
- Kokonaisten tuoteperheiden muotoilu, Design DNA
Ota yhteyttä
Jaakko Anttila
CEO
Integroidut kehityshankkeet, tuote-ja palvelukehitys
Matti Mikkola
Director, Design
Teollinen muotoilu ja tuotekehityspalvelut, strateginen muotoilu
Esimerkkejä asiakkaistamme
Patria
ABB
HKL
Ponsse
Sampo-Rosenlew
Cargotec
Konecranes
Valmet Automotive
Rocla
Normet
Wärtsilä
VR
Transtech
Sandvik
…