Verge Motorcycles Ltd

Sähkömoottori­pyörän kehitys

Alussa oli sähkömoottoripyörän idea ja karkea prototyyppi. Sitten RMK Vehicles palkkasi LINK Designin moniammatillisen tiimin, joka paiski töitä 13 kuukauden ajan. – Näin tuotteemme kehitys otti kymmenen vuoden harppauksen eteenpäin, ja työn tuloksena oli ainutlaatuinen moottoripyörä, joka on nyt valmis myyntiin ja tuotantoon, RMK Vehicles -yhtiön toimitusjohtaja Tuomo Lehtimäki kertoo.

Verge TS on ensimmäinen sarjatuotantoon tuleva suomalainen sähkömoottoripyörä. Ennakkotilauksia otetaan parhaillaan vastaan, ja kun niitä on kertynyt vähintään 50, käynnistetään ensimmäisten suomalaisten sähkömoottoripyörien tuotanto. Ensimmäiset valmiit pyörät on tarkoitus luovuttaa asiakkaille kesällä 2021.

RMK Vehicles on nuori, vuonna 2018 perustettu yhtiö. Neljää pääomistajaa ja sataa pienomistajaa on ajanut eteenpäin yhteinen haave: upeasti suunniteltu sähköinen moottoripyörä, jota voidaan valmistaa sarjatuotantona.

Millaista apua etsitte, kun teitte yhteistyösopimuksen LINKin kanssa, toimitusjohtaja Tuomo Lehtimäki?

Meille oli alusta asti selvää, että haluamme tuotteellemme parhaat mahdolliset tuotesuunnittelijat. Meitä oli neljä insinööriä, ja olimme jo rakentaneet pyörästä karkean prototyypin. Haave oli iso ja kirkas, mutta idean toteutus kaipasi sekä tuotesuunnittelua että
liiketoimintaosaamista. Emme halunneet palkata lisää vakituisia työntekijöitä, sillä tarvitsimme apua nimenomaan tuotekehitykseen.

Mitä saitte projektin myötä?

Verge TS harppasi yhden vuoden aikana eteenpäin saman verran kuin olisimme omin voimin – mutta emme yhtä hyvin – saaneet aikaan kymmenessä vuodessa. LINKin meitä varten kokoamassa tiimissä oli parhaimmillaan jopa 10, mutta suurimman osan aikaa 5–6 huippuosaajaa. Tärkeä päätös oli ostaa paitsi suunnittelutyö myös projektin johto. Budjetti ja aikataulu pitivät täysin, ja saimme kovaa osaamista, lujaa kokemusta ja diversiteettiä tiimin osaamiseen.

Miten LINK käytännössä auttoi teitä?

Aluksi koottiin tiimi ja sovittiin työnjaosta. Meidän piti alussa osata kertoa tavoitteistamme ja haaveistamme. Alku oli koordinointia, ja sitten lähti täysi vauhti päälle. LINKin tiimi auttoi ihan kaikessa: välillä puhuttiin pyörän ergonomiasta, välillä pellinpaloista. Tapasimme noin kerran viikossa. Me teimme toki päätökset, mutta projektinjohto oli heidän käsissään. Prosessin aikana pohdittiin materiaalivalintoja, mekaniikkaa ja tuotantoa. Liiketoimintanäkökulma kulki koko ajan mukana. Päätimme jo yhteistyön alussa, että lähdemme puhtaalta pöydältä – olimme valmiita kyseenalaistamaan kaiken entisen.

Miten yhteistyö muutti omaa toimintaanne?

Se aiheutti isoja muutoksia, joilla on kauaskantoiset seuraukset. Opimme huomaamaan omat vahvuutemme ja toisaalta tunnistamaan myös ne osaamisen alueet, jotka kannattaa jatkossakin ostaa firman ulkopuolelta. LINKin tiimi pystyi loistavasti adaptoitumaan osaksi meitä, mutta samalla he ravistelivat hyvällä tavalla ajatusmallejamme.

Mitä antaisit neuvoksi muille, jos he juuri nyt kenties miettivät vastaavanlaisen palvelun hankkimista?

Pienen firman ei kannata yrittää tehdä itse kaikkea, vaan fiksumpaa on ostaa huippuosaamista toisilta. LINK Designin panos antoi meille mahdollisuuden kiivetä madonreiästä tulevaisuuteen, ja etenkin teknologiayritykselle tällainen merkitsee puhdasta rahaa. Teknologian nopeassa kehityksessä ei kannata jäädä hiomaan omaa tuotetta vuosikausiksi, jos osaaminen on mahdollista ostaa toisilta. Päätös oli meille voittava kortti.

Verge Motorcyles palkittiin maailman arvostetuimmassa Red Dot -muotoilukilpailussa 2021 Product Design -sarjassa. 

Mitä teimme?

Kiinnostuitko?