Verge Motorcycles Ltd

Verge sähkömoottori­pyörän kehitys

Alussa oli sähkömoottoripyörän idea ja karkea prototyyppi. Sitten Verge sähkömoottoripyörän kehittänyt RMK Vehicles palkkasi LINK Designin moniammatillisen tiimin, joka paiski töitä reilun vuoden ajan. – ”Näin tuotteemme kehitys otti kymmenen vuoden harppauksen eteenpäin. Lopputuloksena oli ainutlaatuinen moottoripyörä”, RMK Vehicles -yhtiön toimitusjohtaja Tuomo Lehtimäki kertoo.

RMK Vehicles on  vuonna 2018 perustettu yhtiö. Neljää pääomistajaa ja sataa pienomistajaa on ajanut eteenpäin yhteinen haave: upeasti suunniteltu sähköinen moottoripyörä, jota voidaan valmistaa sarjatuotantona. Haaveesta tuli totta, sillä Verge TS on ensimmäinen sarjatuotantona valmistettu suomalainen sähkömoottoripyörä. 

Millaista apua etsitte, kun teitte yhteistyösopimuksen LINKin kanssa, toimitusjohtaja Tuomo Lehtimäki?

Emme halunneet palkata lisää vakituisia työntekijöitä, sillä tarvitsimme apua nimenomaan sen hetkiseen tuotekehitykseen.  Halusimme silti parhaat mahdolliset tuotesuunnittelijat projektiin. Meitä oli neljä insinööriä, ja olimme jo rakentaneet pyörästä karkean prototyypin. Haave oli iso ja kirkas, mutta idean toteutus kaipasi sekä tuotesuunnittelua että
liiketoimintaosaamista. 

Mitä saitte toteutetun projektin myötä?

Verge TS harppasi yhden vuoden aikana eteenpäin saman verran kuin olisimme omin voimin – mutta emme yhtä hyvin – saaneet aikaan kymmenessä vuodessa.

LINKin meitä varten kokoamassa tiimissä oli parhaimmillaan jopa 10, mutta suurimman osan aikaa 5–6 huippuosaajaa. Tärkeä päätös oli ostaa paitsi suunnittelutyö myös projektin johto. Budjetti ja aikataulu pitivät täysin ja saimme kovaa osaamista, lujaa kokemusta ja monimuotoisuutta tiimiimme.

Miten LINK käytännössä auttoi teitä?

Aluksi koottiin tiimi ja sovittiin työnjaosta. Alussa kiteyttettiin tavoitteemme ja haaveemme. Alku oli koordinointia, ja sitten lähti täysi vauhti päälle. LINKin tiimi auttoi ihan kaikessa: välillä puhuttiin pyörän ergonomiasta, välillä pellinpaloista.

Tapasimme noin kerran viikossa. Me teimme toki päätökset, mutta projektinjohto oli heidän käsissään. Prosessin aikana pohdittiin materiaalivalintoja, mekaniikkaa ja tuotantoa. Liiketoimintanäkökulma kulki koko ajan mukana. Päätimme jo yhteistyön alussa, että lähdemme puhtaalta pöydältä – olimme valmiita kyseenalaistamaan kaiken entisen.

Miten yhteistyö muutti omaa toimintaanne?

Se aiheutti isoja muutoksia, joilla on kauaskantoiset seuraukset. Opimme huomaamaan omat vahvuutemme ja toisaalta tunnistamaan myös ne osaamisen alueet, jotka kannattaa jatkossakin ostaa firman ulkopuolelta. LINKin tiimi pystyi loistavasti adaptoitumaan osaksi meitä, mutta samalla he ravistelivat hyvällä tavalla ajatusmallejamme.

Mitä antaisit neuvoksi muille, jotka juuri nyt miettivät kumppanin ottamista tuotekehitykseen ja projektinjohtoon?

Pienen yrityksen ei kannata yrittää tehdä itse kaikkea, vaan fiksumpaa on ostaa huippuosaamista toisilta. LINK Designin panos antoi meille mahdollisuuden kiivetä madonreiästä tulevaisuuteen, ja etenkin teknologiayritykselle tällainen merkitsee puhdasta rahaa. Teknologian nopeassa kehityksessä ei kannata jäädä hiomaan omaa tuotetta vuosikausiksi, jos osaaminen on mahdollista ostaa toisilta. Päätös oli meille voittava kortti.

Verge Motorcyles palkittiin maailman arvostetuimmassa Red Dot -muotoilukilpailussa 2021 Product Design -sarjassa. 

Mitä teimme?

Kiinnostuitko?