LINKin palvelumuotoilutiimi pääsi näyttämään kyntensä, kun se päivitti uuteen uskoon yhden suomalaisen matkustamisen peruskivistä. Suunnittelutyön tuloksena syntyi DuettoPlus-ravintolavaunukonsepti, joka on maailman ensimmäinen kaksikerroksinen ravintolavaunu.
Palvelumuotoilua ohjasi käyttäjälähtöisyys: ytimessä olivat asiakkaiden ja työntekijöiden kokemukset.
VR halusi tarjota asiakkailleen ravintolavaunussa uudenlaisia elämyksiä sekä palvella nykyaikaisesti ja joustavasti. Kehitystyön tavoitteena oli vastata entistä paremmin eri matkustajien tarpeisiin sekä helpottaa henkilökunnan työskentelyä, huoltoa ja ylläpitoa.
Sisustusta määritteli VR:n vihreä ilme. Ympäristöarvot ohjasivat puolestaan energiaratkaisuja ja kierrätystä.
Käyttäjät mukaan suunnitteluun
Projektin perusta oli käyttäjälähtöisyydessä, palvelujen uudelleen muotoilussa ja asiakaskokemuksen kehittämisessä. Mukaan suunnitteluun kutsuttiinkin eri käyttäjäryhmät, henkilökunta sekä vaunut valmistava Transtech.
Taustahaastatteluissa selvisi, että suunnittelun avainasioita ovat toimiva pohjaratkaisu sekä mukautuvuus eri matkustajatarpeisiin. Ytimen muodostivat henkilökunnan työskentely, asiakkaiden liikkuvuus sekä huollon ja ylläpidon toimivuus.
Kahden kerroksen palvelut
Kaksikerroksisuutta hyödynnetään tehokkaasti eri asiakasryhmille liikematkustajista lomalaisiin.
Alakertaan suunniteltiin uudistunut kahvila-baari. Lisäksi kehiteltiin joustoa ja lisätilaa ruuhka-aikoihin tuova eteisosan kioski.
Yläkertaan luotiin uudenlainen palvelukonsepti, DuettoPlus-matkustajaosasto, joka vastaa räätälöidysti eri asiakkaiden tarpeisiin. Siellä on esimerkiksi kääntyviä yksittäispaikkoja, joilla voi seurustella tai rauhassa ihailla maisemia. Liikematkustajia huomioitiin omalla kabinetilla, joka tarjoaa kokoustilaa 12 hengelle.
Vanerimalli auttoi testeissä
Käyttäjätestejä ja tilan toimivuuden arviointia varten LINK sovelsi tuotekehitysosaamistaan: rakennettiin konseptin mukainen vanerinen mallikappale, joka toimi myöhemmin myös teknisen 3D-suunnittelun tukena.
Testausvaihe kesti yhteensä puoli vuotta, ja siihen osallistuivat ravintolapalveluista vastaavan Avecran myyntihenkilöt sekä lastaajat, konduktöörit, junan siivoushenkilökunta ja kunnossapidon edustajat. VR:n kanta-asiakasohjelman kautta rekrytoitujen matkustajien lisäksi vaunua testasi myös vammaisjärjestön edustajat. Testien perusteella tilaa ja mitoituksia kehitettiin edelleen.
Huippukokemuksia kiskoilla
Pohjamallin selvittyä LINK suunnitteli ravintolavaunuun räätälöidyt ratkaisut ja uniikin interiöörin, jonka materiaaleissa ja opasteissa näkyy vahvasti VR:n vihreä ilme. Ympäristöystävällisyys korostuu entistä pienemmän energiankulutuksen myötä, joka saavutettiin esimerkiksi vaunun alumiinirungolla ja tilojen LED-valaistuksella.
Ympäristöarvoja tukevat myös jätteiden kierrätys ja lajittelu, posliiniastioiden käyttö sekä biohajoavat takeaway-mukit.
Huippupalvelua tarjoavat ravintolavaunut nostavat VR:n brändiä ja parantavat eri ryhmien asiakaskokemusta. Ne toimivat InterCity-junissa viihdyttäen matkustajia Helsingistä aina Kemijärvelle saakka.
Millaisia räätälöityjä elämyksiä sinä haet asiakkaillesi?
Ota yhteyttä, niin katsotaan miten voimme parantaa sinun palvelujasi.
Mitä teimme?
- Palvelumuotoilu ja liiketoiminnan kehitys
- Asiakaskokemus
- Käyttäjä- ja sidosryhmätutkimus
- Brändin kehitys
- Työpajojen fasilitointi