Mikromobiliteetti on tullut jäädäkseen. Alle 25 km tuntinopeudella kulkevien pienten ja kevyiden ajoneuvojen myynti kasvaa vauhdilla. Samaa vauhtia lisääntyvät myös ilkivalta ja varkaudet. Kaskean tavoitteena oli luoda kaupunkiympäristöön sopiva turvallinen pysäköintiratkaisu sekä sähköisille että perinteisemmille polkupyörille. Pyöränsäilytysratkaisulla on välillisesti myös positiivinen ympäristövaikutus. Ratkaisu edistää ekologista liikkumista ja siten vähentää päästöjä.
Kaskea päätti lähteä kehittämään pyöräpysäköintikaappia olemassa olevaan tuotanto- ja hankintakykyynsä nojaten. Hanke aloitettiin markkinatutkimuksella ja alustavalla konseptointihankkeella. Konseptointihankkeessa arvioitiin suojaratkaisun sijoituspaikkaa, käyttäjäryhmiä ja tilallisia vaatimuksia. Tavoitteena oli suunnitella tuote parkkiruutuun sopivaksi. Pääkäyttäjiä ovat tietysti pyöräilijät, mutta myös asentajien ja huoltohenkilöiden toiminta otettiin suunnittelussa huomioon.
Alustavan konseptimäärittelyn pohjalta polkaistiin käyntiin varsinainen tuotekehitysprojekti. Projekti käsitti teollisen muotoilun, mekaniikkasuunnittelun, sähkösuunnittelun sekä käyttöliittymä- ja ohjelmistosuunnittelun. Monialainen suunnittelutiimi koostui LINK Design and Development Oy:n ja Etteplan Oy:n asiantuntijoista. Mobiiliapplikaation on toteuttanut Etteplan. Tuotteen nimeksi valikoitui Knoxy – napakka nimi ilmentää turvallisuutta ja varmuutta tarjoiltuna sopivan pienessä koossa.
LINK Designin rooli oli toimia fyysisen käytettävyyden asiantuntijana ja kirkastaa teollisen muotoilun loppuratkaisu. Etteplan puolestaan toteutti muotoilukonseptiin perustuen tuotteen mekaniikkasuunnittelun ja sen ratkaisut. Yhteistyössä olennaista oli ymmärtää erilaisten käyttäjien tarpeet, tilallisen suunnittelun visuaalisetkin vaatimukset ja luonnollisesti luotettavat ja kestävät mekaaniset ratkaisut. Mekaniikkasuunnittelun ja teollisen muotoilun sujuva tiimityöskentely oli projektin keskiössä. Projektin aikana teollisen muotoilun ratkaisut syöttivät palloa mekaniikkasuunnittelulle ja päinvastoin.
Muotoilukonseptoinnissa otettiin pohjaksi Kaskean aikaisemmin teettämä alustava konsepti. LINK Design vei muotoiluajattelua pidemmälle, pitäen mekaaniset ratkaisut keskiössä konseptin jalostuessa yhteistyössä Etteplanin kanssa. Kun riittävän selkeä kuva pyöräpysäköintikaapin mitoituksesta ja vaatimuksista oli valmiina, edettiin fyysiseen testaukseen. LINK Design toteutti omassa protopajassaan 1:1 kokoisen ns. mock-up -mallin, jonka avulla testattiin käytettävyyttä eri kokoisilla käyttäjillä ja polkupyörillä. Työpajahengessä toteutetussa mock-upin katselmoinnissa oli läsnä asiantuntijjoita Kaskealta, Etteplanilta ja LINK Designilta. Fyysisen mallin ja tuotesuunnittelijoiden näkökulmien avulla selkiytyi moni asia, joita muutoin olisi ollut haasteellista todentaa. Tarkastelimme muun muassa rakenteen korkeutta, avautuvan oven kätisyyttä ja oven avautumiskulmaa. Käyttöskenaarioiden kokeilut ja havainnot jaettiin hyödynnettäväksi koko tuotekehitysryhmälle.
Mekaniikkasuunnittelu ja määrittely aloitettiin jo muotoilukonseptoinnin aikana. Monia mekaniikan ratkaisuja sovellettiin jo muotoiluratkaisujen ideoinnin aikana. Toisaalta myös muotoiluajatukset toimivat ohjureina tai vaatimusmäärittelyinä käytännön mekaanisille ratkaisuille. Esimerkiksi rakenteen modularisointi ja osien kiinnitystavat olivat keskeisiä kustannustehokkaan logistiikan ja kokoonpanon kannalta. Myös lukitusmekanismi ja saranointi olivat kohtuullisen nopeasti haarukoituna. Murtovarkauksien mahdollisuutta pyrittiin minimoimaan piilotetuilla liitosratkaisuilla.
Teollisen muotoilun, pragmaattisen käytettävyystestauksen ja mekaniikkasuunnittelun saumattomalla yhteistyöllä syntyi laadukas ja luotettava tuote, joka istuu urbaaniin ympäristöön ja kannustaa käyttämään ympäristön kannalta kestäviä liikkumismuotoja.
Mitä teimme?
- Muotoilukonseptointi
- Käytettävyyssuunnittelu
- Teollinen muotoilu
- Visualisointi & renderöinti
- Mock-up rakennus & testaus
- Mekaniikkakonseptointi