Suomi on ollut jo pitkään yksi maailman innovatiivisimmista maista, mutta menestys liiketoiminnassa ja viennissä on jäänyt odotuksia vaatimattomammaksi. Voisiko kokonaisvaltaisella ja integroidulla tuotekehitysprosessilla vastata tähän haasteeseen?
Pelkkä yksittäinen muotoilun, suunnittelun tai tutkimuksen osaaminen ei riitä, kun tavoitteena on synnyttää aidosti uusia ratkaisuja ja kilpailukykyisiä tuotteita. Tarvitaan eri alojen yhteistyötä, jossa yhdistyvät käyttäjälähtöisyys, tekninen osaaminen ja strateginen näkemys. Kun nämä näkökulmat tuodaan yhteen, syntyy oivalluksia, joita ei saavuteta perinteisellä, vaiheittain etenevällä kehitysmallilla.
Strateginen ja monialainen tuotekehitys
Uusia konseptisuunnitelmia lähdetään kehittämään yhdistämällä rohkeasti palvelumuotoilun, teollisen muotoilun ja teknisen suunnittelun osaamiset samaan prosessiin, muotoilujohtamisen oppeja ja kokemuksia noudattaen. Ajattelun keskiössä on kokonaisuuden hallinta ja eri alojen yhteistyö, joka johtaa täysin uudenlaisiin lopputuloksiin – ratkaisuihin, jotka palvelevat sekä käyttäjiä että liiketoimintaa entistä paremmin.
Tutkimusvaihe palvelumuotoilun keinoin
Esimerkiksi VR Kunnossapidon projektissa sovellettiin integroitua tuotekehitysmallia, jossa palvelumuotoilun keinoin tehty tutkimus, teollinen muotoilu ja lopulta mekaniikkakonseptointi etenivät rinnakkain. Työ aloitettiin laajalla selvitysvaiheella, jossa kerättiin käyttäjien ja sidosryhmien tietoa tavaravaunumallistoihin liittyvistä tarpeista ja vaatimuksista. Käytännönläheisissä työpajoissa käsiteltiin purkuun, lastaukseen ja erilaisiin kuormien siirtoon liittyviä haasteita. Koska tuotteissa on pitkä elinkaari, huomioitiin myös muutosvoimia, jotka liittyvät mm. geopoliittiseen epävakauteen, vihreään siirtymään ja olemassa olevan vaunukannan elinkaaren loppuvaiheisiin. Näin saatiin tarkkaa ja tärkeysjärjestykseen asetettua tietoa niistä yksityiskohdista, jotka vaikuttavat ratkaisujen toimivuuteen ja turvallisuuteen.
Seuraavaksi fyysinen näkökulma
Kun vaunumallistojen määrä ja laatu ja niiden vaatimusmäärittelyt olivat selvillä, tuotiin teollisen muotoilun keinoin mallistoihin fyysiset näkökulmat. Visualisointien ja esittelymallien avulla eri vaihtoehtoja pystyttiin arvioimaan ja vertailemaan jo varhaisessa vaiheessa myös ulkoisten sidosryhmien kokemuksien valossa. Tämä nopeutti päätöksentekoa ja paransi kokonaisuuden hallittavuutta. Palvelumuotoilun ja teollisen muotoilun rinnalla edettiin mekaniikkakonseptointiin, jossa ratkaisuja tarkasteltiin käytännön toteutuksen ja lujuuslaskennan näkökulmista.
Mekaniikkakonseptoinnin ja lujuuslaskennan ansiosta konsepteissa oli jo alustava, hyväksytty rakenne ja siirtyminen varsinaiseen yksityiskohtaiseen suunnitteluvaiheeseen oli joustavampaa ja myös muotoilun yksityiskohdat pysyivät ennallaan
Integroidulla työtavalla tietopohjaiseen päätöksentekoon
LINKin integroitu työskentelytapa mahdollisti sen, että tutkimus, suunnittelu ja mekaniikka tukivat toisiaan läpi koko projektin. Samalla varmistettiin, että lopputulokset vastasivat sekä toiminnallisia että rakenteellisia vaatimuksia ja että konseptit pysyivät realistisina suhteessa projektin aikana kerätyn tiedon tuottamiin todellisiin reunaehtoihin.
Projektin tuloksena syntyi kaksi uutta vaunukonseptia: modulaarinen tavaravaunu, joka mahdollistaa joustavamman ja kustannustehokkaamman kaluston käytön vaihdettavien kuormatilojen ansiosta, sekä 6-akselinen raskaan kuljetuskyvyn vaunu, joka on suunniteltu vastaamaan vaativien kuljetusten erityistarpeisiin. Vaunukonsepteissa ja niiden ratkaisuissa huomioitiin myös arktisten olosuhteiden vaatimukset.
Integroitu tuotekehitys ei ole vain suunnittelumenetelmä.
Se on tapa rakentaa tulevaisuuden teollisuutta, jossa teknologia, muotoilu ja käyttäjälähtöisyys kietoutuvat yhteen.
Kerromme lisää projektista referenssissämme Modulaarinen tavaravaunu
Raskaan kuljetuskyvyn vaunusta ja siihen liittyvästä hankinnasta löytyy lisätietoa VR Groupin sivuilta.


Jutun kirjoittaja Paavo Mäkelä työskentelee LINKillä Design Manager-roolissa ja hän on itse ollut tässä projektissa tiiviisti mukana.

Paavo Mäkelä
Design Manager

