Meillä myyjä osaa myös soittaa. LINKin myyntibändiin liittyi nimittäin kitaristi: Timo Manner on aloittanut myyntipäällikön roolissa. Paitsi kitarasooloista, Timolla on vankka kokemus kansainvälisestä tuotekehitysmaailmasta, konseptoinnista, innovoinnista ja tiiminvedosta.
”Luova ongelmanratkaisu – sitä ei voi koskaan käyttää loppuun. Mitä enempi sitä käyttää, sitä enempi sitä on”, on yksi Timon lempilausahduksista.
”Tuotekehitysmaailmassa muutos on jatkuvaa ja välttämätöntä. Uuden luomisessa olennaista on pysyä ajan tasalla materiaaleista ja teknologioista. Usein projektin tavoitteena on löytää ratkaisu, jolla aiempaa ratkaisua parannetaan teknisesti tai visuaalisesti. Aika tavallista on, että taloudellista tai tuotannollista tehokkuutta haetaan myös modulaarisuutta ja muunneltavuutta kehittämällä. Ja ideat on myös osattava myydä, jotta ne lopulta pääsevät osaksi lopputuotetta. Näissä kuvioissa joskus tulee tehtyä keksintöjäkin”, toteaa Timo.
Miksi rautaisen tuotekehitystaustan omaava rokkari halusi LINKille myyntityöhön?
”Halusin lähemmäs asiakasrajapintaa. Aiemmissa rooleissa harvoin pääsi suoraan asiakkaan kanssa tekemisiin. LINK on kiinnostava siksi, että täällä pääsee näkemään isomman kattauksen erilaisia yrityksiä ja tuotteita kuin isossa tuotetalossa, joka keskittyy vain yhteen segmenttiin. On supermielenkiintoista nähdä laajalla rintamalla erilaisia hankkeita, teollisuuden trendejä ja yhdistää niihin monialaista LINKin osaamista.”
LINKillä saman tuotteen tai palvelun ympärille saadaan koottua eri alojen asiantuntijat ratkomaan haasteita yhdessä. Joskus tehdään fyysisiä tuotteita, joskus digitaalisia tai näiden yhdistelmiä. Lisämausteen myyntityöhön antaa se, että aina tuote- tai palvelukehitystä ei tehdä projektina tai hankkeena. LINKiltä asiantuntijoita saa käyttöönsä myös ketterästi pienempiin tai isompiin tarpeisiin.
Myyjän on oltava asiantuntija, joka ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa ja toimialaa. Tässä kohtaa vahva tuotekehityskokemus tuo lisäarvoa tekemiseen. Muutama nuotti hittibiisiin jo saatu paikoilleen, kun varhaisessa vaiheessa myyjä pystyy hahmottamaan haasteen laajuutta ja projektikokonaisuutta ja toisaalta tietää mitä asiantuntemusta LINK voi tarjota.
Rock, rauha, rakkaus ja armoton komppi
Mitä yhteistä on myyntityössä ja bändihommissa? Konsultin roolissa ja erityisesti myyntityössä asiakkaan kanssa on osattava puhua samaa kieltä. Asia on osattava esittää niin, että molemmat osapuolet ymmärtävät mistä puhutaan ja tarjotaan sitä mitä asiakas tarvitsee. Timon mielestä tämä on aika tavalla sama asia kuin bändihommissa: biisisetti on valittava yleisön mukaan.
Musiikki ja bändihommat ovat nuoruudesta saakka olleet tiivis osa Timon elämää. Kouluaikana jo perustettiin ensimmäiset bändit. Musiikkilukiossa kuitenkin vahvistui ajatus, että musiikista ei sittenkään tule ammattia. Armeijan aikoina Timo tutustui silloisesta TKK:sta valmistuneeseen kaveriin, joka markkinoi menestyksellä diplomi-insinöörin opintoja ja niinpä Timo löysi itsensä lopulta samaisesta paikasta . Kitara on kuitenkin kulkenut matkassa näihin päiviin saakka ja nykyisen bändin kanssa on keikkailtu jo vuodesta 2014. Vapaa-ajallaan Timo harrastaa siis rokkikukkoilua, mutta salibandy ja mökkeilykin mahtuvat kalenteriin.
Pirauta Timolle. Timo kertoo mielellään LINKin palveluista lisää.