Kilpailuetua käytettävyydellä ja ergonomialla
Leikkuupuimurissa tai missä tahansa ohjattavassa laitteessa ohjaimien käytettävyys ja ergonomia ovat ensiarvoisen tärkeitä elementtejä. Heikkoudet paljastuvat pitkäaikaisessa käytössä jopa ikävinä rasituskipuina tai käyttövirheinä.
Kun halutaan hyvä lopputulos, tuotekehityksen ensimmäiset askeleet on otettava perusasioihin perehtymällä, ei luulotuntumalla. Tutkitaan ja analysoidaan nykyiset ratkaisut, haastatellaan loppukäyttäjiä ja tutustutaan toimintaympäristöihin. Suunnittelijan on asetuttava kameleontin lailla käyttäjän asemaan.
Ergonomiaan liittyvät asiat on aina todennettava konkreettisesti testaamalla. Esimerkiksi leikkuupuimurin ajokahvassa on ensimmäisenä tutkittavana näppäinalueen muoto ja koko: miten paljon näppäimiä tarvitaan ja millä sormilla niitä pitää pystyä käyttämään? Leikkuupuimurin ajokahvan käyttäjällä vapaana on oikeastaan ainoastaan peukalo. Koehenkilöt pääsivät testaamaan ja kommentoimaan kahvasta tehtyjä yksinkertaistettuja hahmomalleja simuloidussa ympäristössä.
Perusmuodon löydyttyä päästään tekemään digitaalista 3D-mallia ja sen jälkeen tarkempia pikamalleja, joilla tehdään ergonominen hienosäätö. Näppäinten ja toimintojen määrän perusteella lähdetään metsästämään näppäinten ryhmittelyä. Näppäimiä on voitava käyttää myös sillä kuuluisalla näppituntumalla intuitiivisesti eli ilman, että käyttäjän tarvitsee keskittää katsettaan ohjaimeen. Testaajien kommenttien perusteella päädyttiin lopulta näppäimistöön, jossa erilaiset kuperat ja koverat, matalat ja korkeat näppäimet vuorottelevat.
Eikä tässä vielä kaikki. Muotoilun, mekaniikan ja elektroniikan yhdistäminen ei aina ole yksinkertainen tehtävä. Varsinaiseen tekniseen suunnitteluun päästään vasta kun muotokieli on valittu. Mekaanisesti ajokahva on saatava paitsi toimivaksi, myös riittävän jäykäksi ja kestäväksi.
Asiakkaan ja suunnittelijan yhteistyön perusta on luottamus.
Pohojammaalla viisaus asuu kuulemma vanhoos naisis. Meillä Linkillä se asuu vahvassa monialaisessa ammattitaidossa ja tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa. Kokemus on osoittanut, että paras lopputulos saadaan, kun asiakkaan ja suunnittelutoimiston roolitukset voidaan parhaimmillaan unohtaa ja tehdä työtä yhtenä tiiminä. Pistetään päät yhteen, unohdetaan insinöörin, muotoilijan ja muiden toimijoiden virallisemmat roolit ja kukaan ei ole kateellinen omasta tontistaan.
Mitä teimme?
- Ideointi ja konseptointi
- Ergonomia- ja käytettävyyssuunnittelu
- Prototyyppien, mock-up mallien ja pikamallien valmistus
- Teollinen muotoilu
- Muovi- ja mekaniikkasuunnittelu