Ottaako heikko käyttökokemus pannuun? – Niin meitäkin!

06/04/2021

LINKin viisi vinkkiä parempaan käyttökokemukseen.  

Käyttökokemuksen voi tuhota nanosekunneissa umpisurkealla käytettävyydellä. Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin käyttöliittymän heikko käytettävyys. Muotoilun avulla luot erinomaisen käyttökokemuksen ja saat tyytyväisimmät asiakkaat.

Suunnittele mobiili edellä

Tutkimuksen mukaan vuonna 2020 kaikesta nettiliikenteestä mobiilin osuus oli 50,88% ja määrä vain kasvaa. Siksi onkin tärkeää käyttöliittymien optimointi mobiilikäyttäjille. Kun lähdetään liikkeelle mobiilinäkymien suunnittelusta voidaan keskittyä vain oleellisiin toimintoihin ja optimaaliseen käyttäjäkokemukseen. Sisällöllä on suurin merkitys suunniteltaessa mobiilille. Tarjoa käyttäjille vain se tieto mitä he ovat hakemassa ja jätä kaikki  ylimääräinen pois. Kuten monessa muussakin, tässäkin yksinkertaisuus ja selkeys on parasta. Avainkomponenttien ollessa paikoillaan on helppoa skaalata käyttöliittymä muihin päätelaitteisiin.

Muista saavutettavuus

Tarkista käyttöliittymäsi saavutettavuus. Huomioi, että palveluilta tullaan vaatimaan saavutettavuutta jatkossa yhä enemmän. Saavutettavaksi rakennettu palvelu palvelee sujuvasti kaikkia, ei siis pelkästään esimerkiksi sokeita. Kun luodaan saavutettavaa tiedostoa, tulee kiinnittää huomiota muun muassa värivalintoihin, riittävään kontrastiin ja riittävän suureen kirjasinkokoon sekä määrittää elementtien lukujärjestys, jota luetaan ruudunlukijan avulla. Yllättävän monet meistä ovat jollain tasolla värisokeita. Siksipä pelkkää väriä ei saisi käyttää ainoana indikaattorina. Värin rinnalle voidaan luoda esimerkiksi kirjallinen kuvaus tai ikoni.

Kohderyhmien osallistaminen

Jotta voit varmistua siitä, että käyttöliittymän ja loppukäyttäjän välinen vuorovaikutus toimii parhaalla mahdollisella tavalla, suunnitteluratkaisut täytyy validoida asianmukaisella tavalla. Ilman validointia ja testaamista koko konsepti on herkästi pelkkä hypoteesi suunnittelijoiden ja muotoilijoiden päässä. Käteviä ja kustannustehokkaita osallistamismenetelmiä ovat esimerkiksi käyttäjätehtävät, käyttäjähaastattelut sekä kohderyhmätyöpajat. Käyttäjäpalautteen ja ohjaustiedon avulla voit viedä UI-kehitystä luotettavasti eteenpäin.

Protoile ja testaa

Muista todentaa käyttöliittymäsi käyttäjäkokemus riittävän usein. Yksinkertaisista rautalankamalleista ja vuokaavioista on oma oleellinen hyötynsä palvelun ja käyttäjäkokemuksen muodostamisen alkuvaiheessa. Ne toimivat hyvänä perustana suunnittelulle. Konkreettisesti toteutettujen ja interaktiivisten käyttöliittymäprotojen avulla saadaan kuitenkin nopeasti halutuille kohderyhmille muodostettua kokonaisvaltaisempi ja selkeämpi käyttäjäkokemus ja arvokas palaute kehityskohteista. Tämä pätee niin digitaalisiin kuin fyysisiin käyttöliittymiin, oli sitten kyseessä  mobiilisovelluksen ilme tai raskaan työkoneen ohjaamoergonomia. Olemassa olevaa ja konkreettistaon helpompi arvioida ja parantaa kuin jotain minkä käyttäjä joutuisi kuvittelemaan.

Oikeat työkalut

Työkaluja käyttöliittymien ja protojen suunnitteluun on useita, mutta meillä LINK Designilla pääsääntöisesti tässä käytössä on Sketch. Sen rinnalla voi toimia muita sovelluksia jotka tukevat  toisiaan eri tarpeiden myötä. Sketch tarjoaa hyvän kombinaation yhdessä Invisionin ja Zeplinin kanssa. Klikattavilla protoilla ja devaajille toimitetuilla UI-asseteilla saadaan yhteneväinen paletti  projektin eri sidosryhmien kanssa.

Nämä LINKin viisi vinkkiä kokosivat UX/UI-suunnittelijamme Joni Petroff, Eveliina Kinnari, Tomi Lonka ja Antti Mäki.

Lue lisää UI/UX-suunnittelupalveluistamme
Tutustu referensseihimme

Pirauta ja kysy lisää.

Piritta Winqvist

DIRECTOR

+358 40 5490752
piritta.winqvist@linkdesign.fi

palvelumuotoilu, tutkimus- ja UX/UI-kehityshankkeet, julkiset hankkeet

Matti Mikkola

DIRECTOR

+358 40 505 6156
matti.mikkola@linkdesign.fi

Teollinen muotoilu, tuotekehityspalvelut, strateginen muotoilu

Jaa

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Lue myös nämä